Založ si blog

Regresívne Slovensko

So záujmom som si na YouTube pozrel diskusiu, ktorú organizovalo v Bratislave nové politické hnutie Progresívne Slovensko (PS). Jej názov bol Nová tvár strednej Európy a moderoval ju náš bezkonkurenčne najlepší spisovateľ Michal Hvorecký…

Počkajte. Najskôr vysvetlím toho Hvoreckého.

V živote každého fanúšika klasických filmových skvostov akými sú The Room, Nicolas Cage, Sharknado alebo Birdemic: Shock and Terror príde chvíľa, keď je nútený pole svojej pôsobnosti trošičku diverzifikovať. Niekto prejde na Doctora Who, ale ja som objavil niečo lepšie, Eldorádo, Shangri-Lu, nevyčerpateľnú zlatú žilu kvalitného umenia priamo tu v strednej Európe. Miša Hvoreckého. Bola to láska na prvý pohľad: veď tie jeho romány…!

Ale späť k téme. Samotná diskusia Nová tvár strednej Európy sa začala dokonca ešte lepšie, ako by som si mohol priať. Hvorecký povie hneď na úvod niečo ako: „Welcome to KC Dunaj“ a ja v tej chvíli už viem, že to bude kvalitka. Preto video pauznem, skočím si po vychladenú Plzeň a piatkový večer sa môže začať. Vážení, vysypte kolesá do záchoda. Toto je pravá extáza. A navyše zadarmo!

Čo ma ako prvé zaujalo, bol spôsob argumentácie Angeliky Mlinar, europoslankyne za rakúsku stranu NEOS. Ako som rýchlo zistil, NEOS je pomerne nová strana, ktorá prvýkrát kandidovala do rakúskeho parlamentu v roku 2013… Zároveň som si uvedomil, že o dva týždne sú u našich Západných susedov voľby. Vyhrajú Slobodní? Prieskumy zatiaľ odpovedajú nejasne. Ale to teraz vlastne neriešime. Samotná strana NEOS je podľa Wikipedie proeurópska a liberálna.

Liberálna?

Aj Angelika to slovo používala a často sa odvolávala na jeho hodnotový rámec. Liberál je termín, ktorý ma pri diskusii moderovanej mojim obľúbeným autorom donútil skutočne a na dlhú chvíľu sa zamyslieť(!). Čo znamená byť liberálom v dnešnej dobe?

Viem, čo to znamenalo v minulosti; rozličné veci, ktoré si často vzájomne odporovali. Liberálna strana vládla v Uhorsku, keď prebiehala maďarizácia. Aj revolúcie 1848-49 boli liberálne; pritom v Nemecku to bol počiatok šovinistického nacionalizmu. Košút bol liberál. Aká bola jeho pozícia, čo sa týkalo menšín? Problém je vyprázdnenosť tohto pojmu. Liberál je v teórii každý, kto chce pre občanov čo najväčšiu slobodu. Ale ktorá strana alebo politické hnutie má vo svojom programe jej obmedzovanie? Je to príšerne vágna definícia, čo nám dokazujú aj dejiny. Radšej používajme slovo „centristická“ pri charakterizácii jednotlivých strán, tak ako Macron alebo sám predseda PS, čomu ja nadšene tlieskam. To síce neznamená už vôbec nič, ale deklaráciou „centrizmu“ aspoň budú úprimní pred svojimi voličmi, ktorí sa tak budú môcť uistiť, o aké politické zoskupenie v ich prípade vlastne ide.

K tej diskusii sa toho asi nedá povedať viac. Pozrite si ju sami. Stojí to za to.

Humanitárne beckettovanie

27.08.2017

Po dlhom čase sa mi dostal do rúk Samuel Beckett. V slovenskom vydaní, čo je vždy celkom osviežujúce. Určite nie som jediný, kto má pocit, že tej prekladovej literatúry je u nás stále menej. Štatistiky mi to možno nepotvrdia, ale dobre. Ja to proste viem. Prepáčte. Odbieham. Knihu vydal pár rokov dozadu Divadelný ústav v Bratislave („koprodukcia“ VŠMÚ) a nachádza [...]

HIMARS

USA ohlásili nákupy vojenského materiálu pre Ukrajinu za šesť miliárd, vybavenie však zrejme nedorazí niekoľko rokov

26.04.2024 21:43

Na dodanie materiálu si však budú musieť Ukrajinci počkať, lebo proces jeho obstarávania je len na začiatku.

Palestína / Deti / Pásmo Gazy /

v Pásme Gazy zomrelo bábätko zachránené z maternice umierajúcej matky

26.04.2024 18:51

Izrael aj napriek medzinárodnému pobúreniu stále hrozí, že podnikne pozemnú operáciu v meste Rafah.

parlament

Amnesty International kritizuje návrhy týkajúce sa RTVS, neziskových organizácií a rodných čísel

26.04.2024 18:30

Organizácia vyzýva na dodržiavanie princípov a ochranu právneho štátu, slobodu združovania a prejavu i na právo na informácie a na ochranu pred diskrimináciou.

Záborská , vašečka

Poslanci ukončili piatkové rokovanie debatou k sexuálnej výchove

26.04.2024 18:25

Poslanci Vašečka a Záborská chcú podmieniť výchovu a vzdelávanie v oblasti sexuálneho správania informovaným súhlasom rodičov.

Martin Havrlent

"Ako to, že sa súd končí? Neprečítali ste dôkazy, nepriviedli ste svedkov." Danton pred popravou

Štatistiky blogu

Počet článkov: 2
Celková čítanosť: 3864x
Priemerná čítanosť článkov: 1932x

Autor blogu

Kategórie